Tacopaj

 
I helgen gjorde jag tacopaj. Det var väldigt gott måste jag säga. Och mättande! Ändå tog jag bort tomaterna som ska vara på, eftersom jag inte gillar varma tomater. Receptet kommer från Hallonpajen! Tack för tipset.


6 portioner
För viktväktare kan jag berätta att denna paj är 8 points/portion


Pajdeg:

4 dl vetemjöl
½ tsk salt
2 tsk bakpulver
½ dl flytande margarin
1½ dl lättmjölk


Fyllning:

400 gr nötfärs 10%
1 gul lök
1 dl majskorn
1 röd paprika
1 grön paprika
1 påse tacokrydda
1 dl vatten


Garnering:

2 dl fraiche (Max 2%)
2 msk lättmajonäs
1 krm svartpeppar
1 dl riven ost 17%
4 tomater



Gör så här:

* Sätt ugnen på 200 grader.
* Blanda alla ingredienser och kavla ut degen tunnt. Lägg degen i en pajform.
* Förgrädda i 10-15 min

* Skala och hacka löken. Skär paprikorna i små bitar.
* Bryn färs och lök i en stekpanna. Häll på tacokryddor och vatten.
* Blanda i paprika och majs och låt puttra i 10 min. Lägg sedan blandningen i pajskalet.

* Rör ihop fraiche, majonäs och svartpeppar. Bred blandningen över pajen.
* Skiva tomater och lägg ovanpå. Strö överst den rivna osten.
* Grädda i ugnen i ca 20 min.

* Servera med grönsallad.


Kommentarer
Postat av: *Pinglan*

Visst är den underbart god. Jag gillar inte paj annars, men denna är mmmm :) Får nog bli en sådan till helgen.

2008-10-20 @ 18:39:32
Postat av: camilla

Ja visst är den god :) Själv ska vi ha den på fredag.

Kramizzz

2008-10-21 @ 08:08:18
URL: http://www.hallonpajen.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0