Jag väljer...

Förra veckan var riktigt usel. Tre dagar var fruktansvärda. Allvarligt så tror jag att jag har stora problem med det här med mat och liknande. Det är fruktansvärt. En av kvällarna åt jag 4 limpmackor med massor av smör, ost och skinka. Plus en daimbeskvi, en centerkaka och 6(!!!) bullar... Ni förstår ju... Jag bröt ihop totalt efteråt och pratade med min älskling om mitt beteende. Han stöttar mig ju så bra han bara kan, men han är supersmal och jag tror inte han kan förstå helt och hållet hur det är. Han frågade mig hur det är möjligt att jag ens får i mig allt, han hade inte ens orkat det utan att bli proppmätt. Jag förstår honom för jag förstår inte heller...!

I torsdags visade våran chef oss en film om hur man tänker och beter sig. Jag jobbar som telefonist och det handlade lite om hur man bemöter kunder osv...

I filmen så sa de att de väljer att vara glada när de kommer till jobbet, även om de bara sovit två timmar på natten. De väljer att vara extremt trevliga mot alla kunder även om de är otrevliga. De väljer att se varje dag som en ny härlig dag, istället för att tänka att de går runt i samma gamla tråkiga rutin.

Det där fick mig att tänka. Det är ju så att jag väljer att ta en bulle, eller jag väljer att äta en extra macka. På samma sätt kan jag välja att inte ta bullen eller mackan. Jag kan välja om jag vill äta extra mycket mat, eller om jag vill avstå.

Det handlar inte om att jag inte får äta godis, fika mm. Utan jag väljer att inte göra det...

Det låter som om det är samma sak, men det är det inte. Om jag tänker att jag inte ska eller inte får, då blir det ett förbud och det är negativt. Om jag däremot väljer att avstå, så är det något jag själv bestämmer mig för. Jag har ett val men väljer att ta den nyttiga vägen.

Ända sedan jag såg filmen har jag bestämt mig för att välja. Så fort jag blir sugen på en kaka eller liknande så säger jag högt för mig själv: -Jag väljer att inte ta kakan. Det har hjälpt. Det har hjälpt riktigt bra dessutom!

Att gå ner i vikt är till väldigt stor del även mentalt. Många säger att det handlar om att äta rätt och motionera rätt. Visst, det stämmer. Men till lika stor del handlar det om att tänka rätt...

Så mitt tips till er alla är att välja. VÄLJ att inte ta det onyttiga.

Jag väljer... att fortsätta kämpa för att minska i vikt!

KRAMIS TILL ER ALLA

Kommentarer
Postat av: Anna

Det där är ett JÄTTEBRA tänk, Jenny!! Hjälper jätte mycket tycker jag annars är det lätt att trotsen väcks inom oss om man inte får...KRAM på dig

2008-11-10 @ 19:30:35
URL: http://annaspoints.blogg.se/
Postat av: Angel

Visst är en stor del mentalt. Du måste verkligen vilja det och tänka i rätt banor för att lyckas. Det verkar som om du är på rätt väg...fortsätt kämpa och ta en dag i taget!



Massor av pepp från mig / Angel

2008-11-11 @ 10:51:41
URL: http://angelsblogg.wordpress.com
Postat av: camilla

Bra sagt och bra skrivet.

Det är ju så det är att man väljer hur man vill ha det.

Heja heja

Kram

2008-11-11 @ 13:51:22
URL: http://www.hallonpajen.wordpress.com
Postat av: Louice

Mycket tänkvärt!

2008-11-12 @ 00:11:57
URL: http://alni.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0