Sambalkotletter

 
Detta åt vi förra lördagen. Mums!!! Är riktigt gott och kräver nästan inget arbete. Lite tid tar det, men då kan man ju bara roa sig med annat!


6 portioner


Ingredienser:

6 fläskkotletter, med eller utan ben spelar ingen roll
5 dl grädde, går bra med magrare variant
3 dl creme fraiche
½ dl soya
1-2 msk sambal oelek
3 vitlöksklyftor


Gör så här:

* Slå på ugnen på 175 grader.
* Lägg kotletterna råa i en ugnsform.
* Blanda ihop såsen och häll den över.
* Ställ in i mitten av ugnen, ca 1½ timme.


* Servera med potatis eller ris.


Kommentarer
Postat av: Louice

Ja detta har jag gjort många ggr på olika köttsorter o även kyckling.

Men, anv du verkligen 1-2 msk sambal olek??? Jag anv max 2 tsk.

Sist jag gjorde det så anv jag 1 kg grytbitar (funkar det oxå :) ) men hade 1,5 tsk sambal olek o tyckte det vart för starkt. Så det är därför jag undrar.

2008-10-26 @ 17:38:35
URL: http://alni.wordpress.com
Postat av: Jenjo

Louice undrade om jag verkligen använder 1-2 msk sambal oelek. Och det gör jag faktiskt. Närmare 2 matskedar faktiskt.



Det är ju en stark krydda, så vet ni med er att ni inte gillar stark mat, så minska på mängden.

2008-10-27 @ 11:04:37
URL: http://jenjofoto.blogg.se/
Postat av: Angel

Sambal oelek är jättegott, och detta låter väldigt starkt och gott.



Tack för tipset.



Angel

2008-11-03 @ 12:29:56
URL: http://angelsblogg.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0